Het is zover

10 november 2018 - Gouda, Nederland

Zaterdag 10 november, de datum die al een paar maanden met me mee reist, als mensen vroegen wanneer ik precies vertrok, zei ik vaak, ergens begin november, dat klonkt mij net iets ‘vrijblijvender’ dan concreet zeggen, oh ik vertrek zaterdag 10 november.......kleine spelletjes met mezelf die inderdaad alleen maar spelletjes zijn, want die datum komt vanzelf toch tevoorschijn.....

Het zegt eigenlijk vooral dat ik niet alleen maar ontspannen naar deze datum heb uitgekeken. Maar, wat ik al eerder schreef, ik verras mezelf de laatste 2 weken vooral met er naar uit te kijken en er naar toe te leven. Na 20 jaar gestruggel met vliegangst, weet ik niet wat me overkomt, zelfs het vliegen is even geen issue en vind ik bijna een soort van ‘gezellig’ ,  zo met zijn allen in dat vliegtuig.......

Uit je comfort zone stappen zet interessante dingen in beweging, want ‘ik’ doe niks, het besluit doet iets met mij. En ‘ik’ sta erbij en kijk ernaar, vol verwondering en verbazing.....en tot zover is de reis/ het besluit om mijn grens te verleggen en mij niet alleen door mijn angsten te laten leiden, al ‘geslaagd’.

Vandaar de tekst op mijn eerste hier geplaatste foto:

Angst voorkomt niet dat je sterft. Angst voorkomt dat je leeft........

En natuurlijk zal ik niet vanaf nu geheel angstvrij door het leven gaan, maar toch....iedere positieve ervaring hierin doet zijn werk en legt de basis voor ‘verder’.......

Ik ben er klaar voor, de koffers staan klaar en zijn tig keer open en dicht gegaan, iets eruit en iets anders erin......en op de weegschaal gezet. Klaar!!

Vanmiddag nog een luurtje gelopen met Colette over de dijk ri, Haastrecht en nu in afwachting tot de taxi zo voorrijdt......en dan YES......het is zover, ik ga naar Afrika en moet er bijna van huilen......

Lieve mensen, ik voel me gesteund, gezien met lieve whatapps berichtjes, mooie teksten op lieve kaarten, een mooie Afrikaanse armband......ook dit  maakt zo’n reis los.......verbondenheid toont zicht en krijgt nieuwe voeding. Dankbaarheid hiervoor reist mee!!